Rambut Sama Hitam!!!

 

Rambut sama hitam, hati lain-lain.

Ini kenyataan. 

Rambut sama hitam, hati lain-lain.

Memanglah zaman sekarang ni, rambut orang dah ada macam-macam kaler. Sebut ja kaler apa. Merah, oren, kuning, biru, hijau ? Bak kata pak cik astro, macam-macam ada. Tapi, warna asli dia hitam kan? 

Rambut sama hitam, hati lain-lain. 

Walaupun rambut sama kaler, tapi belum tentu perangai dia sama. Kita mungkin tahu apa yang tersurat, yang jelas terpamer pada wajah tapi yang tahu apa yang tersirat, yang terkandung dalam isi hati seseorang itu hanyalah Allah yang Maha Mengetahui. Mungkin dia jujur dengan kita atau mungkin dia hanya berpura-pura dengan kita. Siapa tahu? 

Tersebutlah satu kisah, dua orang ini mengadu lapar. Namun begitu, salah seorang daripada mereka terus terusan merengek lapar dan lapar dan lapar dahn meminta makanan kepada A sejurus ternampak kelibat A. Kawannya si A tertanya-tanya tiada makanankah di rumah mereka. Namun pertanyaan itu hanya bergema dalam hati dan menggeleng kepala kepada yang bertanya itu. 

Tiba-tiba mereka mendapat makanan berupa roti daripada seorang lagi kawan. N namanya. Aku yang melihat hanya tengok mereka makan. Manusia yang merengek-rengek kelaparan tadi terus melahap makanan yang ada di depan mata bersama-sama rakannya yang juga lapar tapi lagaknya seperti malu-malu. Apabila tuan pumya makanan itu kata "perabih la" , manusia yang merengek-rengek itu dengan rakusnya menghabiskan makanan itu. 

Aku tertanya-tanya.

Anak orang kaya memang takda duit dan masa nak beli roti yang tak sampai singgit tu kah?


Popular posts from this blog

Sedih

Alhamdulillah for everything

Housemates