Posts

Showing posts from April, 2013

Belalang!!!

Image
Tersebutlah kisah pada zaman dahulu kala, lebih tepat lagi pada sekitar tahun 2004. 
Masa tu, aku baru darjah 2. Aku pindah dari SK Merbau Pulas ke SK Amanjaya. Sekolah ni sekolah kampung sikit. Lembu tepi jalan, tanah merah melekat kasut antara kenangan aku kat sekolah tu. Sekolah ni ada 1 kelas ja untuk setiap darjah. Kat tepi kelas sebelah kanan (tak silap aku), bahagian padang. Depan sekolah la tu. Kat sebelah kiri lak, ada taman. 
Kat taman tu, ada rumput. Bila ada rumput, mestilah ada BELALANG. Aku dan kawan-kawan selalu merajinkan diri menangkap belalang2 kat situ. Konon nak bela belalang tu. Aku pon simpan dalam kotak pensel. Punya la usaha takmau bukak kotak pensel semata-mata takmau belalang tu lari. Bila balik rumah, aku terus lupa pasal belalang tu. Esoknya, dah komfem2 la belalang tu dah meninggalkan dunia yang fana ini. Sedih sat. Waktu rehat, pi tangkap lagi. Hahahaha. Masa dok seronok tangkap belalang tu, ada sapa ntah mai bagi nasihat.
Weyh! Hangpa seksa dia (belalan…

Sakit!!!

Image
Seminggu dua ni aku asyik sakit-sakit ja. Hari tu demam. Pastu, selesema ngan batuk. Pastu demam balik. Pastu migrain. Haish. Sakit! Sakit! Sakit!
Mama pulak dok "menyanyi" kat aku. 
Tahun ni SPM. Jagalah kesihatan tu sikit.Asyik ponteng sekolah ja. Pastu keja tidoq. 
Nak buat macam mana. Antibodi aku dari kecik sampai ke besaq tetap lemah. Senang sangat kena penyakit.

Bak kata abah "Lembik".
p/s : Harap-harap aku tak sakit masa percubaan ngn SPM nanti. #Sigh